2020. június 6., szombat

Rándulj Ki: Kamara-Erdő a városban

Hogy mit csinálhat Kamaraerdőn az ember vagyis mit csinál ténylegesen? Kérem szépen, MINDENT! Szalonnát süt, bográcsozik, sportfoglalkozást tart, összejön sörözni a barátaival, fut, erdei bicajozik, kutyát sétáltat, túrázik, nordic walkingozik. Jah és végigmegy a tanösvényen. Ha kedve szottyan, hopp, csak beszalad az erdőbe, ha elég, kilép. Ez Kamaraerdő, ahol az erdő és a város találkozik. Elképesztő kombó. Induljunk hát!

Indulás előtt ismét utána néztem az útvonalnak, remek leírást találtam ITT! Ezt követtük (általában a telefonon olvasom közben a leírást, ha rövidebb, kiírom egy papírra). A különbség csak annyi, hogy a piros körjelzés mára zöld lett, tehát azt kell majd követni a T betűvel együtt (tanösvény). A táv 6 km, az első részében kell szakaszosan felfelé menni, de egyáltalán nem megerőltető. Túracipő jó, ha van, de vastagabb talpú is oké. GPS: Kamaraerdő, Susulyka utca, itt ingyenes parkoló vár, de busz is megáll itt. Leparkolunk és indulás a sorompótól. Választhatunk, megyünk a tanösvényen rögtön balra, mely párhuzamosan megy a nagyrét felé vezető úttal, vagy irány az egyenes. Mi a leírás szerint a széles, egyenes főúton indultunk el és 500 méter múlva elértünk a nagyrétre, balkéz felől lesz.

Kérem szépen, ez a rét délre dugig van baráti társaságokkal, akik bográcsban főznek, szalonnát sütnek, söröznek, pokrócon családok fekszenek, vagy kihelyezett sportfoglalkozást tartanak. Ha szeretnénk magunknak helyet, bizony már 10 körül meg kell érkezzünk. Mi túrázni érkeztünk és a tanösvényt felfedezni. A réten gyerekeknek szuper jó interaktív játékok, ilyen a fatelefon, fa xilofon, az évgyűrű számláló vagy az erdei ugrópálya, rakd ki puzzle...Nézzétek csak! A leírás szerint ez a tanösvény 6. megállója.

Nagyítsd ki a videót és kattints a lejátszóra kétszer!

Keresd meg azt az évgyűrűt, amikor születtél!

Ha innen szembe nézünk, látjuk a régi kis romos erdészházat, utunk előtte folytatódik tovább.

Máris egy hármas elágazáshoz érkezünk, jobbra vesszük az irányt és követjük a zöld T jelzést, általában ez párosul a zöld karika jelzéssel. Oktató táblák mindenütt.

7-es megállóhely

Megyünk felfelé

8-as megállóhely

A 9-es táblánál megpihenhetünk és egy padon ülve megehetjük a tízórait, ha kedvünk szottyan hozzá. Vizet vigyetek magatokkal! Ez után már pad nem lesz, még itt pihenjünk meg!

9-es megállóhely, itt leülhetünk...

Nemcsak a madarak hangját hallhatjuk, hanem a kamaraerdei repülőtérről felszálló motoros repülők hangját is...

Hamarosan az emlősök tábláját érjük el, előtte balra megyünk tovább és ismét egy elágazáshoz érünk, itt egyenesen folytatjuk utunkat, követve a turista jelzéseket (zöld karika és T). Ne lepődjünk meg, egy-egy futó feltűnik jobbról-balról, mintha mindig itt futottak volna, kívülről fújják az ösvényeket és kutyások is nagy szeretettel jönnek szembe, ilyen vidám csaholással kutyákat még sehol nem láttam szaladni.

Egyenesen tovább, se jobbra, se balra

Újabb elágazás jön, balra mehetünk tovább a tanösvényen, jobbra pedig a Tétényi-fennsík felé. Jobbra megyünk fel a Budafoki víztoronyhoz. A táblák ezt jól jelzik. Az ismertető táblákon pedig mindig megnézhetjük a térképen, hogy éppen hol járunk.

Felérünk az erdő szélére és ha balra tekintünk, láthatjuk a 42 méter magas, óriás kelyhű víztornyot, erre megyünk tovább. Innentől már csak egyenesen és a végén lefelé fogunk menni, felértünk. A XI. kerület és XXII. kerület határán állunk.

Akár egy ufó...

Ne lepődjünk meg, keresztbe-kasul futnak....a víztorony előtti fehér murvás úton megyünk tovább, egy sorompóhoz érünk. Itt jobbra hopp, kilépünk az erdőből. Rengetegen itt lépnek be és ki, akik a város felől érkeznek. Ezen az utcán (Szabadkai) megyünk végig, hogy elérhessük a Memento szoborparkot. Egy tüneményes kertészet előtt haladunk el, érdemes bekukkantani. Csobogó, tavirózsa, kis tó, minden van.

Leültünk a kertészet parkolójában enni :D A fene se tudta, hogy  nem lesz több pad...

Megyünk az utca végéig és nem kanyarodunk jobbra a Tétényi-fennsík sorompóval ellátott útjára, hanem még tovább, ahol jobbra kimegy az út a főútra. Máris meglátjuk a szoborpark bejáratát. Hogy mit láthatunk itt?

A kommunista diktatúra gigantikus emlékművei. Budapest utcáiról eltávolított propaganda szobrok. Készíts közös fotót Leninnel, szovjet katonákkal, komcsi hősökkel. -írja a szoborpark weboldala

2000 Ft-ért jutottunk be (elég soknak tartom), de hát kíváncsiak voltunk az óriási szobrokra...emlékként vettünk egy képeslapot, ahol a múlt és jelen találkozik.

A szoborparktól visszatérünk az erdőbe ugyanazon az úton, amelyiken kijöttünk. Jobbra fogunk elindulni visszafelé, majd az első lehetőségnél le balra az erdei úton, ez egyenesen a Nagyrétre visz vissza. Utunk itt véget ért. Állítólag innen még fel lehet mászni Kamaraerdő legmagasabb pontjára (224 m) a Vadász-hegyre. Az út az erdészházzal szemben indul felfelé, állítólag apró kavicsos, csúszik és igen meredek (ITT követheted az útleírást). Mi ezt most nem vállaltuk be, elfáradtunk. Mint mindig, most is fájó szívvel indultunk haza, valahogy olyan nehéz az erdőt magunk mögött hagyni. Itt az ember megfeledkezik mindenről, nincs gond, probléma, semmi. Csak a természet és te. Szalonnát sütni biztosan visszatérünk majd!

Természetesen hazafelé jár egy fagyi. A környékünkön lévő zsámbéki Kálmán Cukrászdába mentünk. Szeretünk ide járni, azontúl, hogy jóval olcsóbb társainál, igazán hagyományos a hangulat, kiülhetünk a teraszra is, nem zsúfolt, kedvesen, gyorsan szolgálnak ki és a fagyi isteni, krémes és minden íz más és más, nem egyforma ízvilágot érzünk. Próbáljátok ki ti is!

Próbáljátok ki a sárkánygyümölcs fagylaltot!

SZÉP NAP VOLT ÉS KELLEMESEN ELFÁRADTUNK! :)

A fotók, videók az író saját tulajdonát képezik, azok szabad felhasználása nem lehetséges, engedélyköteles, ahogyan a cikk megjelenítése is! Köszönöm!