2020. június 7., vasárnap

Rándulj Ki: Telki, Öreg-tölgy tanösvény

No, hát nem is tudtam, hogy tőlünk öt percre van egy tanösvény. Na mondom, uccu neki, induljunk! Azt írja 140 méteres szintkülönbség.... Mondom, ennyi Kamaraerdőn is volt, semmi gond. Aha. A táv felénél szerintem kb. egy három méteres emelkedő van rézsútosan....ergo a szintkülönbségek igen nagyok! Azt írja bátran kisgyerekekkel is...biztos? Vagy csak mi mentünk rossz irányba? Végig a jelzést és a táblákat követtük. Bár alig 3 km az egész, de az érzés a végén olyan, mintha a dupláját gyalogoltad volna le. Telkiből sokan futnak, hegyi kerékpároznak itt, hát minden elismerésem, de tényleg! Vagy csak én voltam ma gyenge, Kamaraerdőn még hasítottam. :) Azért jó, ha legalább ketten vagy többen megyünk, mert felváltva tudjuk húzni, ösztönözni egymást, ha a másik elfárad. Ha elindultunk, nem mondhatjuk, hogy bocsánat, nekem itt elég volt, kiszállok.....végig kell menni és kész. Át kell mászni mindenen, fel kell kapaszkodni, csúszni, nyafogásnak helye nincs... Itt kb. 1,5 órát fogunk gyalogolni, kapaszkodni, mászni. Kisgyerekbarátnak írják. Én nem vittem volna végig... Kutyabarát. Egyenes szakaszokon biztosan. Mászni is tud? :) Ha igen, semmi gond! 



Telki-Budajenő határában megkeressük a Rozmaring utcát és elmegyünk (mi autóval) egészen a végéig, ahol is megtaláljuk a tanösvény tábláját. A zöld négyzet jelzést követjük gyalog tovább és a poros úton megyünk egészen a bejáratig, ezt egy kerítés és villanypásztor védi. Hogy ne legyen unalmas, a kerítés mellett balra egy kis ösvényen felmászunk és egy létrán bemászunk az ösvényre. Vigyázat, alattunk villanypásztor!




BEJÁRAT. Tábla figyelmeztet bennünket, sertéspestis miatt, ha vaddisznó tetemet találunk, jelentsük! Na még ez is! :D Jöhet vaddisznó is??? Nem jött! :D 

Balra fel a kis fa létráig


Vigyázat, alattunk villanypásztor

Haladunk az úton, hamarosan táblával jelzik a tanösvényt. Itt tájékozódhatunk az útirányról, természeti kincsekről. Balra két pad található KOKUKK felirattal (helyi szuper egyesület), egyedül itt lehet leülnünk, több ilyen lehetőség nincs sajnos, ezt nagyon hiányoltam, szükség lenne még legalább két padra asztallal.



Elindulunk, felvezető szakasz...




Hamarosan az első állomáshoz érünk, 9 van összesen.

1. Az erdő madarai – Odútelep
2. Tölgyeseink növényvilága
3. Félszáraz kaszálórét – Ízeltlábúak
4. Nagyvadak, vadgazdálkodás
5. Erdőgazdálkodás 
6. Lejtősztyepprét – Hüllők, kétéltűek 
7. Mész- és melegkedvelő molyhos tölgyes erdő 
8. Öreg Tölgy 
9. Gombák



A tanösvényhez tájékoztató, letölthető vezetőfüzetet is találhatunk ITT!



Két irányba indulhatunk el, jobbra a tanösvény indul, ezt zöld makk jelzés mutatja, kövessük. Folyamatosan és szakaszosan fogunk felfelé menni, amíg felérünk egy nagyobb zöld területre (félszáraz kászálórét, ahogy a tábla írja) kilátással a Zsámbéki-medencére. 
Balra is elindulhatunk, szerintem a zöld kocka jelzést követve a tanösvényen kívül is kirándulhatunk. 




Haladjunk a megállóhelyek táblái mellett. 2-es megállóhely.

Az erdő mindenhol szép.


A 3-as táblánál felértünk egy nagyobb füves részre, ahonnan kilátás nyílik a Zsámbéki-medencére. Innen közvetlen balra kell felkanyarodni, látni fogjuk a következő megállóhelyet. Ha felértünk, forduljunk meg és csodáljuk meg a kilátást. Egy kis vízre is szükségünk lesz már... :D





Felértünk a 4-es táblához, kezd az arcom jó színt kapni...folyamatos pulzusemelés.


Kövessük a jelzést tovább, balra fog mutatni, vissza az erdőbe.

5-ös megállóhely

A fiam arcán jól látható, mi fog következni az 5-ös megálló után. Lemászunk a mélybe..ezzel csak egy a gond, fel is kell majd másznunk... :D Vigyázat, nagy szintkülönbség következik!











Lemásztunk. Nos innen jön a felfelé, meredek, mászós emelkedőn. Nem szégyellem, mire felértünk, a vérnyomásom az egekben... a 6-os megállótáblánál leültem a fűbe és megvártam, ameddig a szédülésem elmúlik. Még nem volt ilyen, de hát én sem vagyok már mai csibe...Innentől a fejem vörös színekben pompázott... :D Ma én voltam a gyengébb, tegnap a 6 km-es Kamaraerdő meg sem kottyant a mostani 3 km-hez képest. Folytatjuk tovább utunkat a zöld makk jelzésen tovább és elindulunk balra vissza a kiinduló ponthoz. Ebben az éles kanyarban, jobbra is mehettünk volna tovább a zöld négyzet jelzésen, nem tudom, hová jutottunk volna...innen jöttek biciklivel is kétszázzal. Mi csak lestünk, ez igen! Még csak nem is egyenes az út, hanem tiszta göröngy!

6-os megálló. Itt rogytam össze...


7-es megállóhely Mész- és melegkedvelő molyhos tölgyes erdő

Következik a 8-as megálló. Itt találjuk azt a hatalmas öreg tölgyfát, melyről a tanösvény a nevét kapta: A 2011 őszén létesült Telki Öreg Tölgy Tanösvény névadója egy mintegy 250 éves molyhos tölgy (Quercus pubescens) hagyásfa. Álljunk meg egy fotóra!






Utunk folyamatosan lefelé haladva és a jelzéseket követve a végéhez ér, 9-es megálló következik: GOMBÁK. 



Visszatérünk a bevezető útra, majd ismét kimászunk a létrán a tanösvényről. Mára nekünk ennyi bőven elég is volt párás, fülledt melegben. :) Minden elismerésem a 10-30 km-es túrázóknak, a hegyi futóknak, kerékpárosoknak. Tényleg. Óriási teljesítményt nyújtanak. Mi ehhez képest sehol nem vagyunk. :)

A túra végén vizes póló és zuhanyzás várható!



VISZLÁT ÖREG-TÖLGY TANÖSVÉNY!






A fotók, videók az író saját tulajdonát képezik, azok szabad felhasználása nem lehetséges, engedélyköteles, ahogyan a cikk megjelenítése is! Köszönöm!
Elérhetőségem: csorvasik@gmail.com / Csorvási Krisztina








Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.