2020. június 20., szombat

Rándulj Ki: Vízen járva a tatai Fényes Tanösvényen

Tatai hétvégénken nem hagyhattuk ki a Fényes Tanösvényt. A legjobb, hogy este 7-ig nyitva van, nem kell a tűző napsütésben mennünk. Kicsit kijjebb esik a központtól, GPS-el könnyen eltalálunk oda, ahogy láttuk, buszjárat is kivisz. Ha a szallas.hu oldalán foglaltok szálláshelyet, kedvezménykuponokat is adnak hozzá, melyeket le kell tölteni és kinyomtatni, így pl. a tanösvény belépőjéhez is jár 10% kedvezmény. A tanösvény előtt, füves részen ingyenesen parkolhatunk. A bejáratnál egy ember el fogja mondani, hogy a pénztártól balra indulunk el, a bejárat egy székelykapu lesz. A kapun túl rögtön jobbra indul az utunk és pallosokon fogjuk körbejárni a tanösvényt. Vigyázni kell, a pallosok csúsznak, vizesek, így csak óvatosan! Egy arra kiránduló hölgynek a túrabakancsa csúszott a legjobban, így nyugodtan viselhetünk egyszerű cipőt, lehet, hogy jobban járunk. Kb. 1,3 km az egész, bárki körbe tudja gyalogolni. Kék karsztvizen fogunk sétálni, mely bugyog! Olyan elképesztő látvány vesz körbe végig, amelyet máshol még nem tapasztaltunk. Igen, Tata valóban a vizek városa! Volt, ahol nem bírtuk tovább, letérdeltünk és a kezünket beledugtuk a csordogáló vízbe... A javaslatom az, hogy kizárólag csak a tanösvény miatt ne menjünk Tatára, mert rövid program, kapcsoljuk össze az Angolparkkal vagy  az Öreg-tóval, vagy az Agostyáni Arborétummal. Aki jól fotóz és van komoly fényképezőgépe, vigye magával! A telefonommal lehetetlen volt visszaadni az elképesztő zöld-kék színeket. A kirandulastippek.hu oldalán olvashattok részletesebben és szakszerűbben a tanösvényről, nagyon szeretem ezt az oldalt.

Mint mindenhol, erdei oktató tábla vagy puzzle (bejáratnál rögtön), rajta találhatjuk a tanösvény állatait, élővilágát. Innen tudtuk meg azt is, hogy mocsári hódhoz volt szerencsénk (lásd lejjebb).

A láprétek és láperdők karsztforrásai 1973-ra a bányászat miatt kiapadtak, azonban annak leállta után, a kétezres években ismét megindultak. A forrásokból enyhén szénsavas, 20-22°C hőmérsékletű víz tör fel. A térség egyedülálló növénytársulásoknak és állatvilágnak ad otthont, megtalálható itt többek közt a fokozottan veszélyeztetett Pókbangó, a Fehér tündérrózsa és a Selymes boglárka. Ezenkívül jelentős a helyi madárfauna: az Erdei fülesbagoly és a Pettyes vízicsibe mellett megfigyelhető a fokozottan védett Cigányréce is. -írja a tanösvény weboldala

A bejáratnál látogató központ is van, ez most nem működött és egy torony, ahol egy gombot megnyomva láthatjuk, hogy milyen magasra törne fel a karsztvíz a földből! Menjünk oda, a gomb belül lesz -ezt senki nem tudja és nem is megy oda felfedezni- és nyomjuk meg bátran!

Nagyítsd ki a videót és kattints kétszer a lejátszóra!

Információs táblák fognak vezetni bennünket, valamint túrajelzés is.

VIGYÁZAT, CSÚSZIK!

Most puskázom a kirandulastippek.hu oldaláról.... szóval először a Sarki forrástó előtt megyünk el. Már itt megcsodálhatjuk, milyen gyönyörű, kék színű a víz és a karsztvíz összetételéről is olvashatunk, magas a kalciumtartalma. Beléphetünk egy kis földúton -ha szeretnénk- a vízhez, de általában elég sáros és csúszik is..mi azért megpróbáltuk. :) Ezután balra indulunk majd a körúton tovább és jobb irányban fogunk visszatérni, de teljesen egyértelmű, menjünk a többiek után. Mindenkit eláraszt a nyugalom itt, senki nem lökdösődik, türelmesen várjuk, hogy haladjanak előttünk. Sőt egyre csak lassulunk menet közben, hogy tovább élvezhessük a láp és a karsztvíz természeti csodáit.

A tanösvény leglátványosabb része a közel 4 hektár nagyságú, mesés láperdőben, a Nagy-Égeresben kiépített szakasz a kilátótoronnyal. A nyílt vízfelületű lápból kikandikáló fatörzsek, égerfák elképesztően varázslatossá teszik az egyedülálló tájat. -írja a kirándulastippek.hu oldala. Szebben le sem írhattam volna. A kilátótoronyba bátran másszunk fel, csak kapaszkodjunk. De, nem kapunk nagyobb látványt, mint lentről. Mi azért felmásztunk. :) Elképesztő tényleg, ami körülöttünk van...

A kilátó

Nem, nem az eső esik, bugyog a víz...

A karsztvíz télen sem fagy be, mivel 20-22 fokos! Elérkezünk egy kis tóhoz, csodás tavirózsákkal, óriás halakkal tele. Vár egy függőhíd is és áthúzhatjuk magunkat egy csónakkal a túlpartra. Ha kipróbáljuk, vigyázzunk, mert két hölgy a vízbe esett. A csónakba szálláskor rögtön üljünk le, hogy ne billenjen meg a csónak! Csak ügyesen! :) A függőhídon mindenképp menjünk át, jó móka. Stabil, nem lengedezik. És pont itt a függőhíd mellett egy mocsári hód mutatkozott meg, de csak nekünk, senki másnak. Nagyon meglepődtünk, a fiam visított örömében. :) Mutatom videón is. Kicsit füvet, ezt-azt rágcsált, majd elúszott a vízben. Ismét mázlink volt, mint ahogy az időjárással is folyamatosan. Egyébként nem baj, ha nem süt a nap vagy meleg van, csak eső ne essen.

Itt ismét brillíroztunk, a rozmár és a hód esete....:D
Nem mindegy :D Főleg, hogy a rozmár nagy testű és egészen máshol él. :D
Na szóval, van ilyen is...még jó, hogy a tanösvény mindenre megtanít. :)

A kerítés mellett haladva, a kerítésen túl egy kis házikó bukkan fel újabb tóval (valamilyen magánterület lehet), mögötte már a strandrész található, mely jelenleg nem üzemel sajnos.

Folytatjuk utunkat a jelzések felé, nyíl is mutatni fogja. Egy tavirózsákkal tele lévő helyszínhez érünk ismét, Kis-Égeres és Védett-Forrás-Tó. Itt dugtuk bele a kezünket a csordogáló, átáramló vízbe, nem bírtuk tovább.

Ekkora tavirózsákat még sehol nem láttam...

Egyszóval víz, víz, víz, gyönyörű növények és élővilág mindenütt. Elképesztő! Szép lassan az ösvény végére érünk, vissza a bejárathoz, utunk véget ért. A fiam azt kérte: Anya, menjünk még egyszer!, tehát gyerekként is nagyon tetszett neki. Mindenképp látogassatok el ide, ti is ámulatba fogtok esni!

Az élmény a legjobb befektetés!

A fotók, videók az író saját tulajdonát képezik, azok szabad felhasználása nem lehetséges, engedélyköteles, ahogyan a cikk megjelenítése is! Köszönöm!